Občianske
združenie PreDys
je dobrovoľné nezávislé združenie občanov a právnických
osôb, ktorých sa dotýka problematika špecifických vývinových porúch
učenia a správania.
Stanovy občianskeho združenia
- formát PDF (na zobrazenie je nutné mať nainštalované Adobe
Acrobat Reader)
Cieľom združenia je :
-
vytváranie čo
najpriaznivejších podmienok pre osobnostný rozvoj detí a mládeže,
s dôrazom na detskú populáciu zdravotne znevýhodnenú
-
včasná
depistáž detí so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími
potrebami
-
podpora
inkluzívneho vzdelávania detí a mládeže
-
podpora a
pomoc deťom s ťažkosťami s učením a správaním
-
podpora a pomoc
deťom zo sociokultúrne znevýhodneného prostredia
-
ochrana práv
dieťaťa v zmysle Dohovoru o právach dieťaťa
-
podpora
vzdelávania a osvety o problematike ľahkých mozgových
dysfunkcií (ĽMD) a o špecifických poruchách učenia
(ŠPU)
-
prekonávanie
komunikačných bariér a bariér v prístupe a postojoch
k zdravotne znevýhodneným osobám
-
prehlbovanie
a skvalitnenie spolupráce medzi pedagógmi a rodičmi
detí s ĽMD a SPUCH
-
vytváranie
a podieľanie sa na tvorbe výukových programov a špeciálnych
učebných pomôcok, napomáhanie ich zavádzaniu do praxe
-
podpora
zdravia, najmä v oblasti prevencie psychických ochorení u detí
a mládeže.
Svoje ciele sa združenie bude snažiť
dosahovať nasledovnými
aktivitami:
-
spoluprácou so školami, orgánmi
štátnej a verejnej správy, s odbornými, kultúrnymi,
vedeckými a stavovskými spolkami, združeniami, hnutiami, spoločnosťami,
nadáciami, občianskymi
združeniami, a to tak na vnútroštátnej, ako aj medzinárodnej
úrovni
-
spoluprácou s masmédiami
-
organizovaním
konferencií, diskusných fór, výstav,
workshopov
-
prednáškovou činnosťou pre odbornú i laickú
verejnosť
-
ďalším vzdelávaním a zvyšovaním
odbornosti formou kurzov a seminárov
pre pedagógov, psychológov, sociálnych pracovníkov, pediatrov
-
poskytovaním a organizovaním terapeutickej a konzultačnej
pomoci rodinám postihnutých
detí
-
psychologicko-pedagogickým poradenstvom rodine i škole.
Občianske
združenie PreDys pomáha tým, ktorých sa dotýka
problematika týchto porúch. Ľahké mozgové dysfunkcie (ĽMD)
vznikajú väčšinou drobným, minimálnym poškodením centrálnej nervovej
sústavy v raných vývinových obdobiach – v čase pred narodením, pri
pôrode a aj skoro po pôrode. Táto drobná porucha CNS zapríčiňuje určité
odchýlky v správaní a konaní dieťaťa. Prejavujú sa rôznymi kombináciami
oslabení vo vnímaní, tvorení pojmov, reči, pamäti, v kontrole
pozornosti, popudov alebo motoriky. V súvislosti s takýmito
problémami detí sa vyvíjajú špecifické poruchy učenia:
dyslexia – porucha čítania, dysortografia – porucha pravopisu,
dyskalkúlia – porucha matematických schopností, dysgrafia
– porucha grafického prejavu, najmä písania. Od dieťaťa, ktoré má obe
ruky v sadre, nik nečaká, že bude písať úlohy a jesť samo pri stole. Keď
má ruky v sadre, znamená to, že má problém. Keď však dieťa píše
nečitateľne, veľmi pomaly a s nevýslovnou námahou, keďže trpí
špecifickou poruchou písania, jeho ťažkosti sú prehliadané.
Je za ne dokonca trestané zlými známkami či početnými poznámkami v žiackej
knižke, pretože tento „skrytý“ hendikep, na rozdiel od sadry,
nie je vidieť.
Ide teda o ťažkosti,
za ktoré dieťa nemôže, samo si ich nezavinilo (ani jeho
rodičia) a ktoré spočiatku ťažko môže samo ovplyvniť. Mnohé deti s takýmito
problémami nie sú ani diagnostikované, pretože v škole sú považované
len za „hlúpe či lenivé alebo nevychované či ťažko zvládnuteľné“.
Dôsledky týchto porúch – frustrácia a traumatizácia dieťaťa pre školské
neúspechy - sú však často omnoho závažnejším problémom ako samotné
poruchy. Pokiaľ je dieťa chronicky stresované v škole, je neúspešné a nedostáva
sa mu pozitívneho prijatia, dochádza k narušeniu jeho osobnostného
vývoja. Dostáva sa do stavu neznesiteľného napätia. Ak napätie
trvá dlhšiu dobu, vyvolá rôzne neurotické príznaky
- bolesti hlavy, žalúdka, poruchy spánku, nechutenstvo a pod. Strach,
ktorý tieto deti prežívajú, je výrazom ich pocitu bezmocnosti voči
ťažkostiam, ktoré majú. Strach vyvoláva bariéry, tie prispievajú
k prehĺbeniu neúspechu, neúspech zvyšuje strach. Je to začarovaný kruh,
z ktorého sa dieťa samo, bez aktívnej pomoci dospelých, nedostane. Tieto deti
potrebujú individuálny, tolerantný, trpezlivý prístup zo strany
dospelých. Sú často mimoriadne nadané, talentované, tvorivé, iniciatívne
a pri správnom vedení sú z nich v dospelosti veľmi úspešní ľudia.
Správnym
prístupom, ktorý nemá byť odsudzujúci, znevažujúci, ale
akceptujúci, milujúci, prijímajúci a otvorený postoj ako základ pre
pomoc dieťaťa so špeciálnymi potrebami, ako aj poznaním možností
náprav týchto hendikepov však môžeme týmto deťom účinne pomôcť a
podať pomocnú ruku namiesto nálepky a škatuľky s označením „problémové
dieťa“, ktoré je „segregované“ a vylučované z bežného triedneho
kolektívu. Deti, ktorým nebola včas poskytnutá pomoc, sú náchylnejšie
k antisociálnemu správaniu.
Cieľom
OZ PreDys je zmena postojov k týmto deťom – z negatívnych
na pozitívne, šírenie osvety o týchto hendikepoch v masmédiách.
Združenie organizuje prednášky a semináre pre odbornú i laickú verejnosť
(informácie o pripravovaných podujatiach možno získať v časopise Pán
učiteľ, v predajni Čierny Peter, ako aj na na stránke
www.i-psychologia.sk
). Pomáha prekonávať „neviditeľné“ bariéry,
predsudky a mýty o deťoch trpiacich týmito poruchami – aby z týchto „škaredých
kačiatok“ mohli vyrásť „nádherné labute“.
OZ Predys
sa podieľa aj na tvorbe pomôcok pre tieto deti, napomáha ich
zavedeniu do praxe. Iniciovalo vydanie praktických príručiek pre rodičov,
učiteľov a vychovávateľov (viď odporúčaná literatúra), čítanky pre deti
s ťažkosťami s čítaním „Základy čítania“, vhodnej nielen pre deti s dyslexiou
(poruchou čítania), ale aj na nácvik čítania s porozumením pre žiakov
prvého stupňa. Ďalšia pomôcka, „Čitateľské tabuľky“ je určená na rozvoj
čitateľských zručností, vhodná je i pre deti z minoritných skupín, ako
aj na prevenciu porúch čítania.
OZ PreDys
podporuje vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami v bežnom
vzdelávacom prúde,
kde majú vzory správania v každodennom živote u svojich
rovesníkov, zasadzuje sa za inkluzívne vzdelávanie.
Inklúzia
je presvedčenie, že
ľudia pracujú a žijú v prostrediach, kde sa stretávajú s ľuďmi rôznych
názorov, záujmov, vyznaní, rôzneho etnického pôvodu, s ľuďmi zdravými,
chorými, postihnutými – a deti každého veku sa majú učiť v prostredí,
ktoré sa čo najviac podobá ich budúcemu pracovnému a životnému
prostrediu. Inkluzívne vzdelávanie nie je nič iné ako dobré
vyučovanie. Znamená organizovať vyučovanie tak, aby sa rešpektovali
potreby každého jednotlivého dieťaťa, čo umožňuje vyhovieť aj
potrebám dieťaťa zdravotne znevýhodneného a zároveň zvyšuje kvalitu
učenia všetkých detí. Inklúzia znamená dať každému dieťaťu
to, čo práve potrebuje.
Rodina je pre
dieťa s ĽMD nielen prvým, ale často, žiaľ, aj posledným útočiskom.
Rodina je ako škrupinka, v ktorej vyrastá „kuriatko“. Potrebuje „teplé
hniezdo“ a „kvočku“, ktorá ho „zahrieva. Tieto deti nepotrebujú
ústavy a sanatóriá, oni potrebujú predovšetkým niekoľko „P“: pochopenie,
pochvala, pozitívny prístup, povzbudzovanie,
pozornosť, podpora, poznatky o problematike
porúch pozornosti, pomalšie tempo pri výučbe. A k tomu
dobre odborne pripravených rodičov, pedagógov a psychológov,
prípadne - u tých najťažších stavov – aj psychiatrov,
ktorí poznajú komunikačné stratégie a výchovné techniky,
účinné u týchto detí.
Literatúru aj
pomôcky pre deti trpiace
špecifickými poruchami učenia a správania je možné zakúpiť v
špecializovanej predajni Čierny Peter na Tupolevovej ulici 13
v Bratislave-Peržalke,tel.: 02/63810048, prípadne v internetovom obchode
na
www.cpeter.sk. Informácie je možné získať aj na wwwstránke
občianskeho združenia PreDys –
www.predys.szm.sk.
Kontakt:
PhDr.Renáta Zörklerová
e-mail:
zorkler@centrum.sk
Občianske združenie PreDys, e-mail:
predys@centrum.sk
www.predys.szm.sk
internetový obchod:
www.cpeter.sk
|