Aby sme ich lepšie chápali
ADHD
a ADD nemožno považovať za "chorobu", ktorá sa dá vyliečiť.
Dieťa so syndrómom ADD a ADHD, podobne ako dieťa s poruchami
učenia, z tejto poruchy "nevyrastie", aj keď sa
jednotlivé prejavy jeho správania počas dospievania menia. Najväčšiu
úlohu v tom, čo tieto deti dosiahnu, nakoľko budú v živote
úspešné a ako budú samy seba vnímať, zohrávame my, dospelí,
ktorí významným spôsobom vstupujeme do ich života. Len my ich môžeme
viesť k tomu, aby si čo najlepšie usporiadali život, aby
sa dokázali vyrovnať s frustráciou a svoje slabé stránky
vedeli vyvážiť svojím nadaním. A my im tiež môžeme pomôcť
spoznať, v čom tkvie ich sila (pretože tieto deti bývajú
často v inej oblasti nadané),
pomôcť im vybudovať zdravé sebavedomie. Z mnohých
detí so syndrómom ADD a ADHD vyrástli veľmi úspešní ľudia.
Naučili sa využívať svoje silné stránky, svoju tvorivosť
a osvojili si "zručnosti potrebné na prežitie". Na druhej
strane je veľa tých, ktoré takto úspešné neboli. Medzi syndrómom
ADHD a neschopnosťou uplatniť sa v spoločnosti
existuje úzka súvislosť. Nezanedbateľný podiel jedincov, ktorí
v škole prepadajú a ktorí, keď vyjdú zo školy, majú problémy
v zamestnaní a krízy v medziľudských vzťahoch, tých,
ktorí sa dostanú do väzenia alebo dokonca spáchajú samovraždu,
predstavujú ľudia, ktorí v detstve trpeli touto poruchou. Prečo?
Nemali to šťastie, že by okolie túto ich poruchu včas
rozpoznalo a dokázalo pre ne zabezpečiť zodpovedný prístup a
vhodnú odbornú starostlivosť. Potvrdzujú to aj
slová adolescentov a dospelých so syndrómom ADD a ADHD, ktorí
neradi spomínajú na detstvo, najmä pre bolestné zážitky a trvalú
frustráciu v škole. Mnohí zažili roky neúspechov a ťažkej
depresie.
Keď odlišnosť stúpi do rodiny
Odlišnosť. Ak sa v myšlienkach
vrátim do obdobia pred Andreovým narodením, z odlišnosti som mala
strach. Strach z toho, že nebudem vedieť zvládať situácie,
na ktoré som nebola pripravená. Keď som zistila, že čakám
Andreu, hneď som pocítila, že tu niečo nie je v poriadku.
Výsledky bežných klinických vyšetrení upútali našu pozornosť.
Čo robiť? Napriek tomu, že moje náboženstvo mi kládlo jasné
pravidlá, ja som si nebola vôbec istá. Bol to môj manžel, ktorý mi
do myšlienok vniesol jasno. Povedal mi bez váhania, že by nikdy
nepotratil dieťa Downa. A jeho rozhodnutie neprichádzalo „zhora“,
prichádzalo z vnútra. Dal mi lekciu, lekciu o živote.
Rozhodnutie bolo urobené. Ale môj strach pokračoval počas
celej tehotnosti. Iracionálny strach z toho, že porodím príšeru.
Pôrod. Taká pekná udalosť, ale ja, budem mať odvahu otvoriť
oči a pozrieť sa na moje dieťa?
Andrea bol prekrásny. Nikdy
nezabudnem na jeho tváričku na mojich prsiach a ani na pokojný
pohľad môjho manžela, sediaceho pri nás. Andrea vstúpil do našej
rodiny.
Teraz sa s odstupom desiatich
rokov znova zamýšľam nad tým, ako toto špeciálne dieťa
zmenilo našu rodinu a nielen to. Dnes sa veľmi diskutuje o význame
a používaní slova odlišnosť. Mnohí ho
neprijímajú. Hľadajú si menej „urážlivé“ alternatívy.
Mne to nevadí. Iste že s Andreom je to odlišné. Ale odlišné
neznamená ani lepšie, ani horšie. Často sú odlišné stratégie,
prostriedky, ktoré treba použiť pri vzájomnej komunikácii s ním.
Odlišné sú očakávania. O ničom netreba pochybovať.
Andrea napríklad chodí po schodoch hore a dolu s ťažkosťami,
napriek tomu jedného dňa žiadal, že chce jazdiť na korčuliach.
Korčule? Váhali sme. Neprešiel ani rok a už sa zúčastnil
okresného kola celoštátnych pretekov a bol vybratý do kola krajského!
Počas týchto rokov sa moja životná
filozofia zmenila. Nebolo to jednoduché. Isteže nechýbali chvíle
horkosti, skleslosti, hnevu. Spomínam si, keď Andrea chodil do parku
hrať sa s rovesníkmi... počula som deti, ako hovorili:
„Andrea nevie skákať, Andrea nevie počítať, Andrea
nevie, koľko má rokov, ja som silnejší, než on, ja bežím rýchlejšie“.
Cítila som, že vybuchnem od hnevu, oči ma pálili. Aj Luka, náš
starší syn trpel, nevedel reagovať, rozprával mi bezmocne o svojej
bolesti. Ale ako je to možné, rozmýšľala som, že deti môžu byť
také kruté. Jedného dňa jeden chlapec z našej štvrte slávil
narodeniny. Andrea nebol pozvaný. Nič na tom nie je,
nie je možné pozvať všetkých. On však strávil celé
popoludnie prilepený na bránu toho domu, kde pozvaní prichádzali a odchádzali
a odkiaľ sa ozýval detský krik. Ale ako môžu byť takí
bezcitní, myslela som si. Cítila som sa bezmocná a ešte raz ma
zachvátil dusivý hnev.
Ako plynie čas si uvedomujem, že
veci nie sú také jednoduché, ako sa zdajú. Uvedomila som si, že v nás, ktorí žijeme s Andreom, sa vyvinula odlišná
citlivosť. Nie je to však ľahké pre tých, ktorí nie sú
pripravení oslobodiť sa od etikiet, stereotypov, predsudkov. Je
ľahké dať sebe alebo iným etikety, avšak potom iba so skúsenosti
sa tomu naučíme naozaj. S Andreom sme spoznali nádherných
ľudí, ktorí nám dali veľa, prekonajúc váhavosť, hanbu,
nevedomosť. Prežili sme aj mnohé sklamania od tých, ktorí tieto
prekážky nechceli prekonať. Nevadí, aj z porážok sa učíme.
Ľutovať je
ľahké, akceptovať nie!
Z talianskeho originálu
Edi Cecchini: „Quando la diversita entra in famiglia“
preložila Eva Kovárová, 29. 9. 2004
|