Občianske združenie PreDys

Úvodná stránka
Občianske združenie PreDys
Definícia ADHD
Obraz ĽMD
Hyperaktívne deti
Psychický a sociálny vývoj
Čo pomáha a škodí deťom
Zaujímavé články [nové]
Aby sme ich lepšie chápali
Poruchy učenia
Príčiny
Prečo deti neprospievajú?
Zaujímavé publikácie
Podpora rodičom a učiteľom
Aj také veci sa stávajú ...
 

Anketa:

    

Kontakt:
 predys@centrum.sk
Počet návštev:


 


Príručky z vydavateľstva D+H


Děti s odkladem školní docházky

Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová

Každý rok si mnohí rodičia kladú otázku, či je ich dieťa zrelé na vstup do základnej školy, či je schopné zvládnuť čítanie, písanie či počítanie.
Brožúrka podáva základné informácie o:
- školskej zrelosti a možnosti odloženia školskej dochádzky
- hrách a cvičeniach zameraných na rozvoj funkcií dôležitých pre zvládnutie základných školských zručností.
Deťom, ktorým bola odložená školská dochádzka, by mala byť venovaná zvýšená starostlivosť. V tomto období je potrebné zamerať sa na rozvoj všetkých funkcií, ktoré sú dôležité pre budúce úspešné zvládnutie čítania, písania a počítania. Publikácia prináša námety na nácvik týchto funkcií hravým spôsobom a je určená rodičom i učiteľom materských škôl. 

 

Metódy práce s deťmi s ĽMD – predovšetkým pre učiteľov a vychovávateľov


Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová, Renáta Zörklerová

Publikácia poskytuje základné údaje o ľahkých mozgových dysfunkciách (označujú sa aj termínmi ADD – porucha pozornosti a ADHD – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) – o príčinách, ale predovšetkým o prejavoch v oblasti motoriky, vnímania, pozornosti a pamäti, reči a myslenia, emocionality a správania. 
Ide pritom o deti často s priemernou až nadpriemernou inteligenciou, ktoré trpia poruchami učenia a správania v rozsahu od miernych až po ťažké, ktoré sú spojené s odchýlkami funkcie centrálnej nervovej sústavy.
Práca s týmito deťmi v školách a ich výchova v rodine býva záležitosť značne náročná. Preto sa učitelia i vychovávatelia stále častejšie domáhajú konkrétnych rád, ako s týmito deťmi pracovať, ako ich vzdelávať. V oblasti pedagogickej a psychologickej literatúry síce vyšlo niekoľko veľmi kvalitných a obsiahlych odborných publikácií na tému ĽMD, ale konkrétnym radám býva venovaný obmedzenejší priestor, alebo sú zamerané len na určitú oblasť. Preto sú v príručke zhrnuté skúsenosti z praxe.
Brožúrka ponúka učiteľom i vychovávateľom v školských družinách konkrétne námety na prácu s týmito deťmi v školskom prostredí. Zaoberá sa možnosťami ovplyvnenia prejavov týchto porúch výchovnými metódami tak, aby došlo k zmierneniu nevhodných prejavov a zabezpečeniu úspešnosti v škole. Dotýka sa aj problematiky dospievania a dospelosti.




Máte nesústredené, nepokojné dieťa?
Metódy práce s deťmi s ĽMD – predovšetkým pre rodičov a vychovávateľov


Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová, Renáta Zörklerová


Publikácia prináša rodičom a vychovávateľom (školských družín, internátnych škôl, detských domovov alebo diagnostických či výchovných ústavov) základné informácie o vzniku a prejavoch ľahkých mozgových dysfunkcií (ĽMD, ADD, ADHD). Ide pritom o deti často s priemernou až nadpriemernou inteligenciou, ktoré trpia poruchami učenia a správania v rozsahu od miernych po ťažké, ktoré sú spojené s odchýlkami funkcie centrálnej nervovej sústavy.
Príručka je zameraná na praktické rady rodičom a vychovávateľom pri výchovnom pôsobení a vedení týchto detí v prostredí rodiny a domova. Obsahuje zhrnuté najdôležitejšie zásady výchovy týchto detí, ktoré sú potrebné pre ich pozitívny rozvoj a kompenzáciu negatívnych prejavov v správaní.
Z poradenskej praxe vyplynulo, že sa nielen učitelia, ale hlavne rodičia stále častejšie domáhajú konkrétnych rád, ako s týmito deťmi pracovať, ako ich vychovávať. Nie všetky ústne odovzdávané informácie, ktoré rodičia získajú od odborníkov pri návšteve pedagogicko-psychologickej poradne, sa uchovajú v pamäti. Z týchto dôvodov sú v príručke utriedené a zhrnuté základné výchovné zásady, úspešné nielen u detí nepokojných, „živých“, ale aj u detí, ktoré netrpia žiadnou poruchou.




Relaxácia nielen pre deti s ĽMD

Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová

Relaxačné techniky pomáhajú deťom s ľahkými mozgovými dysfunkciami (ĽMD, ADD, ADHD) kompenzovať aspoň čiastočne ich ťažkosti – zmierňujú hyperaktivitu (a deti hypoaktívne naopak povzbudzujú), prispievajú k zlepšeniu schopnosti koncentrácie pozornosti, zmierňujú afektivitu detí a prispievajú aj k zlepšeniu koordinácie pohybov. Pozitívne pôsobia i na odstránenie únavy a regeneráciu síl nielen u detí s ĽMD. V príručke možno nájsť námety na rôzne relaxačné techniky (relaxácia, dychové a jogové cvičenia, masáže a relaxačné hry) použiteľné v škole i v domácom prostredí. Publikácia je doplnená fotografiami relaxačných a jogových pozícií.



Metody hodnocení a tolerance detí s SPU

Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová


Publikácia oboznamuje čitateľov s vhodnými prístupmi a metódami hodnotenia detí so špecifickými poruchami učenia ( ŠPU), používanými a overenými v praxi, aby pedagógovia u týchto detí hodnotili ich skutočné znalosti a schopnosti neskreslené prejavmi ŠPU (dyslexiou-poruchou čítania, dysgrafiou-poruchou písania, dysortografiou-poruchou pravopisu, dyskalkúliou-poruchou matematických schopností) a aby dokázali oceniť aj ich ľudské kvality. Dotýka sa všetkých oblastí, ktoré tieto poruchy zahŕňajú – čítania, písania a počítania. Uvádza konkrétne námety, ako pristupovať k týmto žiakom napríklad pri písaní diktátov, opise, prepise, pri písaní slohových prác atď. 
Prináša informácie aj o možnostiach slovného hodnotenia týchto detí a individálnom vzdelávacom pláne.
Brožúrka je určená pre učiteľov, vychovávateľov i rodičov.




Špecifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ
(použitelné i pro střední školství)


Drahomíra Jucovičová, Hana Žáčková, Hana Sovová

V našej verejnosti, žiaľ, ešte i dnes pretrvávajú názory, že deti so špecifickými poruchami učenia na druhom stupni základnej školy musia mať už svoje poruchy skompenzované a že už nie je potrebné uplatňovať u nich odlišné metódy práce pri vyučovaní, hodnotení a klasifikácii.
Publikácia sa zaoberá špecifickými poruchami učenia v období dospievania. Charakterizuje jednotlivé typy porúch (dyslexiu-poruchu čítania, dysgrafiu-poruchu písania, dysortografiu-poruchu pravopisu, dyskalkúliu-poruchu matematických schopností) a ich prejavy typické pre toto vývinové obdobie. Zaoberá sa metódami práce, hodnotením a klasifikáciou žiakov so špecifickými poruchami učenia na druhom stupni ZŠ a na školách stredných. Prináša konkrétne námety na ľahšie osvojenie, zapamätanie a uchovanie učiva v škole aj v domácej príprave – čo sa týka jazykov, matematiky, náukových či výchovných predmetov.
Príručka je doplnená ukážkami pracovných listov a námetmi pre prácu učiteľa.



Metody reedukace SPU – smyslové vnímání

Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová

Základom reedukácie špecifických porúch učenia je rozvoj zmyslového vnímania. Tvorí nielen jeho základ a začiatok reedukačného nácviku, ale prelína sa celým nácvikom. Publikácia oboznamuje čitateľa so základnými metódami rozvoja zmyslového vnímania a konkrétnymi postupmi – zahŕňa oblasť zrakového i sluchového vnímania. Je doplnená ukážkami pomôcok. Príručka je využiteľná aj v materských škôlkach a vhodná je aj pre rodičov predškolákov, pretože rozvíjanie zmyslového vnímania v predškolskom veku je významným predpokladom úspešného zvládnutia učiva v škole.




Metody reedukace SPU – dyslexie

Hana Žáčková, Drahomíra Jucovičová

Dyslexia je špecifická porucha čítania. Prejavuje sa ťažkosťami pri čítaní, kedy je narušené čítanie ako vlastný akt: je buď pomalé, namáhavé, nie je plynulé, s menším výskytom chýb (tzv. pravohemisférové čítanie) alebo naopak rýchle, zbrklé, náhlivé, so zvýšenou chybovosťou (tzv. ľavohemisférové čítanie). Dieťa môže mať problémy aj s intonáciou a melódiou vety (číta monotónne, neklesá mu hlas). Často opakuje začiatky slov, neudrží pozornosť na jednom riadku, preskakuje riadky a horšie sa orientuje v texte. 
Publikácia obsahuje konkrétne postupy pri reedukácii tejto špecifickej poruchy. Zahŕňa predčitateľské obdobie, začiatočné čítanie, podrobne sa zaoberá príčinami a prejavmi dyslexie (aj v prežívaní detí s touto poruchou). Nezabúda ani na perspektívu kompenzácie poruchy (čítanie pre život). V kapitole venovanej reedukačným technikám je zahrnutý postup reedukácie od práce s deťmi s najťažšími formami poruchy až po prácu s deťmi s poruchou takmer skompenzovanou. Príručka zahŕňa aj ukážky pomôcok pri reedukačnej práci.


K autorkám:

PaedDr. Drahomíra Jucovičová
špeciálna pedagogička (Pedagogická fakulta UK v Prahe), učila v špecializovanej triede pre žiakov s poruchou školskej prispôsobivosti, od r. 1990 pracuje v poradenstve (v súčasnosti v PPP Hostivítova – Praha 2, FN Bulovka, Praha 8 – ambulancia klinickej psychológie). Je lektorkou PAU a Dys centra Praha, dlhodobo sa venuje prednáškovej a publikačnej činnosti.


PaedDr. et Mgr. Hana Žáčková
psychologička (Filozofická fakulta UK v Prahe) a špeciálna pedagogička (Pedagogická fakulta UK v Prahe), učila v základnom i špeciálnom školstve, od r. 1986 pracuje v poradenstve. V súčasnosti je školskou psychologičkou v ZŠ Integrál, Praha 2. Je lektorkou Dys centra Praha, dlhodobo sa venuje prednáškovej a publikačnej činnosti.


PhDr. Renáta Zörklerová
vyštudovala knihovedu a vedecké informácie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Vedie občianske združenie PreDys. Cieľom činnosti združenia je podanie pomocnej ruky deťom s ĽMD a ŠPU, ako aj ich rodinám a základným a stredným školám, v ktorých sa tieto deti vzdelávajú. Informácie o združení možno nájsť na internete (www.predys.szm.sk).