Občianske združenie PreDys

Úvodná stránka
Na predošlú stránku
Občianske združenie PreDys
Definícia ADHD
Obraz ĽMD
Hyperaktívne deti
Psychický a sociálny vývoj
Čo pomáha a škodí deťom
Zaujímavé články [nové]
Aby sme ich lepšie chápali
Poruchy učenia
Príčiny
Prečo deti neprospievajú?
Zaujímavé publikácie
Aj také veci sa stávajú ...
 

Anketa:

    

Kontakt:
 predys@centrum.sk
Počet návštev:


 


O Alexovi

Prváčik Alex má sedem rokov. Je to veľmi veselý, citlivý a sebavedomý chlapec. Alex je šťastný, ak sa mu všetko darí.  Je nahnevaný, zlostný, ak mu niečo nevychádza.  Najväčší  Alexov úspech je v zmene písma. Už nepotrebuje pomocné riadky. Písmo má veľmi úhľadné, dodržuje veľkosť i tvar.  Nedarí sa mu však kontrolovať svoje impulzívne správanie.  Ak sa napríklad pomýli, vtedy kričí, rozčuľuje sa sám na seba. Nedokáže pokojne sedieť, dovolím mu preto vstať, prejsť sa, pošlem ho po nejakú vec, pomôcku.  Často ho vyvolávam k tabuli.  Cez prestávku sa môže prejsť po chodbe, vo vedľajšej triede máme stan i tunel, kde si  môže oddýchnuť alebo sa vyblázniť.  Na všetko sa pýta, o všetko má záujem.  Každú tému, ktorú rozoberáme, zaujímavo dopĺňa svojimi skúsenosťami a zážitkami

 Aké je jeho správanie v škole a družine?

Alex sa ku mne správa slušne.  Vždy ma pekne osloví: “pani učiteľka Ivetka”.  Keď sa so mnou rozpráva, udržuje so mnou očný kontakt (ak nie, snažím sa, aby ho udržal čo najdlhšie).  Na dôležité veci upozorňujem slovami:  “Začíname”, “Štartujeme”, “Pripravte sa”, atď.  Často zmením tón hlasu.  Vzbudzujem pozornosť farbami (na tabuli farebný denný program, farebné nové slabiky atď.).  Keď odchádzam domov, často ma objíme, ak niečo robí, tak ma len pozdraví a zakýva mi. V družine majú s Alexom problémy hlavne v pondelok, po víkende, kedy je veľmi nesústredený a nepozorný. Spolužiaci ho berú takého, aký je.  Vedia, že Alexa nemajú “provokovať”.  Zistili, že sa s ním dá dohodnúť, ak si určia jasné pravidlá, ktoré musia všetci dodržiavať. Ak je dobre naladený, svoje myšlienky a názory formuluje do pekných viet.  Niekedy však začne používať nevhodné slová. 

Aká je  spolupráca s Alexovými rodičmi?

Myslím si, že s Alexovými rodičmi máme vynikajúcu spoluprácu.  Poznáme sa osobne od februára, kedy Alex prešiel ku mne do triedy.  Ocenila som, že Alexova mama sa so mnou chcela hneď stretnúť a porozprávať o Alexovi.  Tento začiatok bol odrazovým mostíkom našej ďalšej spolupráce.  Porozprávala mi o Alexovi, poskytla mi množstvo informácií a odpovedí na moje otázky. Mala som spočiatku strach, ako ma Alex príjme, pretože mal veľmi rád svoju predchádzajúcu pani učiteľku.  Našli sme si však k sebe cestu.

S Alexovými rodičmi sa vidím každý deň ráno. Raz do mesiaca informujem rodičov o výchovno-vzdelávacích výsledkoch, slovné hodnotenie jednotlivých predmetov predkladám raz štvrťročne (všetkých žiakov takto hodnotím). 

KONKRÉTNE RADY UČITEĽOM

Alex v škole úspešne napreduje, môžete sa s nami podeliť o  Vaše metódy práce s dieťaťom s ADHD?

Aký systém práce/pravidlá a hodnotenie máte zavedené pri práci s Alexom, v čom spočíva “kartový” systém, ktorý má Alex zavedený?

Pre všetky deti v mojej triede platia rovnaké pravidlá – celoživotné pravidlá.  Je ich päť:  aktívne počúvanie, dôvera, pravdovravnosť, neubližovanie, najlepší osobný výkon, zohľadňujúci reálne možnosti dieťaťa.  Ešte som pre prváčikov vybrala 5 zručností, ktoré sa snažíme postupne si osvojovať: vytrvalosť, starostlivosť, priateľstvo, zmysel pre humor, trpezlivosť.

V triede máme zavedené určité postupy: pri príchode do školy, pri desiatovaní, pri čítaní, pri písaní, pri odchode na obed. 

Hodnotím slovne a hlavne pozitívne.  Pochvala za vykonanie určitej úlohy je v našej triede samozrejmosťou.  Ak sa niektorá aktivita (činnosť, úloha) Alexovi alebo aj iným deťom nedarí, povzbudzujem ich slovami:  “Snažil si sa, ale pokús sa ešte..”, “Precvič sa v …”, “Natrénuj si…”  a pod.

Kartový system funguje u Alexa takto:

Na konci dňa hodnotím Alexa kartami príslušnej farby.

Žltá karta – Alex sa snažil dodržiavať celý deň všetky naše celoživotné pravidlá.  Pracoval sústredene.  Nezlostil sa, ak sa mu niečo nedarilo.  Opravil si chybu bez kriku.  Vynikal v niektorých našich zručnostiach.

Zelená karta – porušil jedno až dva celoživotné pravidlá, ostatné dodržiaval, častejšie bol upozorňovaný.

Žiadna karta – porušoval naše pravidlá.  Nenastala náprava ani po mojich upozorneniach.  Neustále kričal, zlostil sa sám na seba pri neúspechu, veľmi časté upozorňovanie.

Ako reagujete na Alexovo nevhodné správanie a vyrušovanie počas vyučovania – prechádzanie po triede, sústavné rozprávanie/komentovanie/vypytovanie sa a pod.?

Alex vie, že nemá deťom (ani pani učiteľke a iným ľuďom) skákať do reči.  Ak to poruší, upozorní ho ten, kto má v triede slovo (žiak, učiteľka, vychovávateľka, pani riaditeľka, pani zástupkyňa).

Alex nevhodne reaguje na svoje chyby.  Ako reagujete na jeho vzdor/negativizmus?

Snažím sa ho upokojiť, opäť mu zdôrazním, že každý má právo na omyl a väčšinou sa chyba dá opraviť.  Niekedy sa upokojí hneď, inokedy mu to trvá dlhšie. 

Ako sa staviate k agresívnemu správaniu Alexa voči sebe, spolužiakom, učiteľom – slovné/fyzické?

Agresívne reakcie hneď preruším.  Vysvetlím mu, že porušuje naše pravidlo „Neubližovanie“ (slovné alebo fyzické).  Musí sa ospravedlniť príslušnej osobe a tá musí jeho ospravedlnenie prijať.

Impulzivita, negativizmus

Alex pozná naše pravidlá, mantinely.  Ak ich predsa len poruší a je impulzívny, alebo sa prejavuje opozičné správanie, snažím sa situáciu riešiť ihneď, neodkladám to. Musí vedieť,  čo je ešte prijateľné správanie a čo nesmie, kedy prekračuje stanovené a učené hranice.

Často chválim za dokončenú prácu.  Vyzdvihujem jeho snahu a aktivitu pred celou triedou.  Zdôrazním, že mnoho vecí ide aj bez kriku a hnevu. 

Aké sú Vaše rady iným učiteľom/riaditeľom základných škôl, ktorí majú deti s ADHD vo svojich triedach? 

Poradila by som im, aby si preštudovali čo najviac dostupnej literatúry o problematike špecifických porúch správania a učenia. Aby mali veľa trpezlivosti, lásky a porozumenia pri práci s takými deťmi.

Sú naše školy pripravené na prácu s deťmi s ADHD?

Naše školy sú slabo pripravené na takúto prácu.

Je potrebné organizovať viac odborných podujatí o tejto problematike, výmena skúseností medzi učiteľmi na iných školách.  Dôležitá je aj komunikácia s rodičmi.

 

ČIERNY PETER  -  Predajňa špecialnych učebných pomôcok